onsdag 14. august 2013

Tutorial - Silikon molds - Kreativ Glede

Jeg har lovet dere en tutorial om silikon molds, og hvordan du enkelt kan lage dem selv, 
og her kommer den:)

Det du trenger er silikon til å lage formene, og "Easy Mold Silicone Putty" finner du her hos Kreativ Glede. Dette er to bokser med silikon som herdes fort når du knar dem sammen, og du får mange egne former ut av en pakke.
 Du trenger også noe du vil lage former av. Dette kan være nesten hva som helst. Charms, knapper, metall pynt av alle slag, trefigurer, små kjøleskapsmagneter, glassfigurer, smykker osv. Glass, metall, tre, gips, porselen, uansett hva du bruker så slipper det lett ut av formen når den er ferdig, og originalen er like fin.

Jeg har ikke tatt bilder mens jeg lager selve formen, for dette må skje ganske fort, siden herdingsprosessen starter med det samme de to komponentene blandes.
Ta gjerne en titt på denne videoen.

Slik gjør du:
* Ha klart det du vil lage former av.
* Ta en liten del silikon fra hver av boksene, og kna dem godt sammen til fargen er helt jevn og fin.
* Lag en liten kule av silikonen, og press den litt flat med fingrene.
* Plasser figuren din, og press den ned i silikonen. Pass på at den ligger dypt nedi, et dypt godt avtrykk gir de flotteste figurene i leire.
*La det hele ligge i 10-15 minutter.
* Nå kan du ta ut figuren din, og formen er ferdig og klar til bruk.


Da er det på tide å prøve de nye formene:) 
Jeg har bare brukt papirleire av forskjellige typer i formene mine, men det meste kan brukes. Fimoleire, gips, voks, modeling paste osv. Det er bare å prøve seg frem.
 Forskjellig type leire finner du her hos Kreativ Glede.
Fordelen med leire fremfor flytende ting, er at du kan ta leirefigurene ut av formen med en gang, de trenger ikke å tørke først. Her kan du lage massevis av flotte figurer på kort tid.

Jeg tar en liten bit av leiren, legger den midt i formen, og trykker/gnir den ned i formen med fingrene.


Her har jeg gått over alle kantene og dyttet leiren med fingrene innover mot midten.


Så er det bare å bøye litt på formen, så detter figuren din ut. Rester av leire rundt kantene gjør ingen ting. det fjernes lett med sandpapir eller en skalpell når figuren er tørr. Jeg lar figurene tørke på tørkepapir som trekker til seg fuktigheten. Etter et par timer snur jeg figurene. Flate figurer kan du nå presse litt med fingrene så de blir helt flate. Tørketiden avhenger av tykkelsen på figuren og type leire du bruker.


Her ser du noen av formene jeg har laget.







Her har jeg renskjært kantene rundt figurene med en skalpell.


Figurene er flotte i hvitt, men du kan også gi dem farge eller et gammelt preg med maling, Distress ink, mist, Inka Gold osv. Her ser du noen eksempler.



Du kan også farge selve leiren før du putter den i formene. her har jeg trykket leiren noen ganger ned i Distress Ink putene, og knadd inn fargen.


Håper du fikk lyst til å prøve selv, for dette er kjempegøy!
Klemmer fra Marianne:)

8 kommentarer:

annes paperfun sa...

Stilig,Marianne!!
Tror jeg må ta frem mine former igjen...husker jeg laget slike former for et par år siden men brukte gips til å ha i formene... papirleire er jo en knallidè å bruke til slike former... Takk for tipset.
klem til deg
Anne

Junhild sa...

Takk for at du deler Marianne, så morro. Dette må prøves:)

Tone M. sa...

Endelig :-D Tusen Takk for at du deler dette. Har lurt på hvordan og hva jeg skal bruke. Nå er jeg ikke lenger i tvil

Maryann Laursen sa...

Tusind tak for en super tut her, som da vist bare må prøves her på et tidspumkt-. Dine små lerting ser bare super flotte ud.

Anne-Eddie sa...

Jeg har flere gamle former jeg også til leire som kan tørkes i ovn. Disse kan vel også brukes!!
Tusen takk for flotte ideer! Klem fra Anne-Eddie ;)

❤ Kaia sa...

Det så kjempemorsomt ut, så det havner vel på må ha lista om ikke så alt for lenge, så noen fine former på ebay i dag...

Klem fra Kaia

Therese sa...

Jøss, så kult! Dette fikk jeg lyst å prøve! Takk for fin tutorial! :)

Anneke sa...

Wouw just love your vintage christmas cards. And thank you for you explaination of how to make these embalagements. Anneke.
www.annekescardart.blogspot.com